01.09.2022 09:11

Monika Stacho: Posledná je tvoja

 

Článok a výskum z verejných zdrojov formou štipendia podporil Fond na podporu umenia

 

Špeciálnou kapitolou Stachových diptychov sú jabĺčka a príbuzné ovocia. Nasledujúci výber zostavený z približne  40. percent zozbieraného materiálu nebol nikdy ani vystavený, okrem Situácie 1985 a diptychov v závere datovaných začiatkom 90. rokov.

Podstatou týchto diptychálnych dvojíc je chronologická časovosť, preto by sme ich mohli zaradiť do tzv. časových diptychov, na ktorých sa odvíja rovnaká situácia v dvoch časoch, ako ich Stacho zvykol užívať už na konci 70. rokov a zároveň v jeho prvých dokumentárnych diptychoch v cykloch Dom mesta I. a II. zo začiatku 80. rokov[1].

Stacho vytvoril niekoľko štúdií či variácií v čiernobielom i farebnom prevedení diptychov či samostaných fotografií, ktoré tu môžeme prvý raz vidieť pohromade, pod názvom Situácie1985, Manifest času, Kolobeh jabĺk 1987, Jablčné povahy1985, séria pomenovaná v 3 esejách Jabĺčko, diptych Posledná je tvoja 1986 či v rovnomennom anglickom preklade Waiting for you 1988[2] vyvstavaná z viacerých fotografií. Z tohto cyklu sa do knižného výberu dostala aj séria degradujúcich diapozitívov, ktorá ich sem predurčila svojim procesuálnym poškodením rovnako ako vznikali pôvodné Stachove diptychy s ovocím deštruované časom. Tie môžeme čítať ako autorove existencionálne situácie a odraz jeho depresií pochádzajúcich z vývoja situácie v štáte na konci 80. rokov. Preniesli sa prirodzene do fotografií ako vizuálne deštrukcie stavu a zmaru v podobe vysušených, plesnejúcich plodov, podobne ako vizuálne manifestoval jeho pôvodný Manifest.

Séria Jablčné povahy je moja najobľúbenejšia časť Jablčnej časti, vo výbere sa nachádzajú fotografie jabĺk pôvodne slúžiace ako štúdie a Stacho ich využíval k príprave cyklov Podobenstvá či ako podklad  k fotomonotýpiám[3], ktoré vznikali recyklovaním fotografií vlastnými experimentálnymi technikami do nových diel.

Mohli by sme tieto štúdie považovať za nesvojbytné fotografie, ktoré viedli k vytvoreniu dokonalých fotografií schopných predaja či uznania? Pri pohľade späť musíme konštatovať, že práve cesta, na ktorej vzniklo mnoho ďalších fotografií sa stala cieľom. Aj ako samostatné jednotky v sebe nesú rovnaké posolstvo, ktoré nie je rozmelnené už aj tak dostatočne tu redukovaným výberom, ale práve opačne, ich sila sa opakovaním ich myšlienky a krásy posilňuje.

Ľubo sa aj dnes venuje jablkám len málinko iným spôsobom, na jar strihá ako jeho otec v sade, na jeseň muštuje jablčný mušt konzervovaný chrenom, keď sa niečo zvýši pálí v miestnej pálenici. Svoje umelecké ambície presunul na konceptuálne projekty týkajúce sa nášho sakrálneho dedičstva, v ktorých, aj keď sa to z prvého pohľadu nezdá, narába s rovnakou myšlienkou ako jeho jabĺčka, čakajúce na jeho výstavu v SeNeGale.


[1]  Geržová J., Hrabušický A., Vrbanová, A.: 3 eseje, Fo art, 2004, ISBN: 80-88973-13-9, s.028-039

[2]  Ibidem, s. 088

[3]  špeciálna autorská technika otlačku ČB fotografie na plátno, ktorú Ľubo Stacho vytvoril na konci 90. rokov, ktorá umožňuje   

    uchovanie odtlačku ale aj pôvodnej fotografie; tiež In: Geržová J., Hrabušický A., Vrbanová, A.: 3 eseje, Fo art, 2004,
    ISBN: 80-88973-13-9, s.140 v texte Vrbanová, A. : Fotomonotýpie a plátenká

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

—————

Späť